fbpx

Psychológia farieb očami zákazníka

Zistite ako môžu jednotlivé farby v marketingovej komunikácii ovplyvňovať pocity zákazníkov voči vašej značke či produktom. Sú vaše korporátne farby v súlade s cieľmi vašej komunikácie? V tomto článku sa dozviete viac o vplyve jednotlivých farieb na vašich potenciálnych zákazníkov.

Zamysleli ste sa ako pôsobia farby vo vašom logu či na letáku na vašich zákazníkov? Pravdou je že nad týmto aspektom je vhodné uvažovať už pri tvorbe identity. Nie len veľkosť písma či rôzne symboly vplývajú na zákazníkov ale aj farby. Farby sú častokrát podprahovým vnemom vďaka ktorému si zákazníci vytvoria určitý  pocit k vašej značke. 

 

Spravme si krátky prehľad toho, ako rôzne farby pôsobia na ľudí.

 

Červená

Fyzicky stimuluje telo, zvyšuje krvný tlak a srdcovú frekvenciu. Súvisí s pohybom, vzrušením a vášňou. Vytvára pocit naliehavosti, čo je dobré využiť pri predaji. Podnecuje chuť k jedlu, preto ho často používajú reťazce rýchleho občerstvenia. 

Modrá

Táto farba je známa ako preferovaná farba mužov. Je spojená s mierom, vodou, pokojom a spoľahlivosťou. Modrá farba poskytuje pocit bezpečia, potláča chuť do jedla a stimuluje produktivitu. Je najbežnejšou farbou používanou konzervatívnymi značkami, ktoré chcú podporovať dôveru vo svoje produkty.

Zelená

Zelená farba je spojená so zdravím, mierom, silou a prírodou. Používa sa v obchodoch pre pocit oddychu zákazníkov a často pri podpore environmentálnych otázok. Zelená stimuluje harmóniu v mozgu a podporuje rovnováhu vedúcu k odhodlaniu. Ak chcete aby vaša značka vyvolala tieto pocity u vašich zákazníkov, zvážte jej použitie vo svojom logu a v celkovej komunikácii značky.

Fialová

Fialová je bežne spájaná s autoritami, právom, múdrosťou a rešpektom. Podporuje riešenie problémov, ako aj kreativitu. Často sa používa na propagáciu kozmetických výrobkov alebo výrobkov proti starnutiu. 

Oranžová a žltá

Veselé farby, ktoré podporujú optimizmus. Žltá je symbolom radosti, šťastia, veselosti, optimizmu. Čokoľvek šťastné je takmer vždy žlté, takže má jeden z najsilnejších psychologických významov. Na druhú stranu pomarančová môže spôsobiť a vyvolať pocit opatrnosti. Používa sa na vytvorenie pocitu úzkosti, ktorú možno využiť na impulzívne rozhodujúcich sa zákazníkov.

Čierna

Čierna farba je v mozgu zákazníkov spojená s autoritou, silou či stabilitou. Často sa používa ako symbol inteligencie, ale ak sa však používa príliš často, môže začať pôsobiť až odpudzujúco, čo určite nechcete.

Šedá

Symbolizuje pocity praktickosti, staroby a solidarity. Dávajte si však pozor, príliš veľa šedej môže viesť k pocitu ničoty a depresie.

Biela

Biela je spojená s pocitom čistoty a bezpečnosti. Môže sa použiť na naznačenie neprítomnosti farby alebo neutrality. Biele miesto pomáha vytvárať kreativitu, pretože sa dá vidieť ako nezmenené a čisté.

Nezabúdajte používať farby správne

Používajte kontrasty, aby ste umožnili čitateľom sústrediť svoju pozornosť na konkrétne položky. Vibrácie môžu diktovať emocionálnu odpoveď, ktorú majú používatelia k vášmu dizajnu. Voľba jasnejších farieb môže viesť potencionálnych zákazníkov k pocitu väčšej energie, čo môže vyvolať pozitívnejšie reakcie. Ak je napríklad vaša webová stránka informačná, môžete zistiť, že tmavšia farebná schéma uľahčí vašim návštevníkom ľahšiu konzumáciu textu.

Ako používajú farby v marketingu veľké značky?

Pozrime sa napríklad na najznámejšiu sieť fastfoodov u nás, McDonald’s. Ten si vybral vysokoenergetické farby, ako je červená a žltá, ktoré oslovujú najmä deti, vyvolávajú chuť a vytvárajú pocit naliehavosti. Samozrejme, samotný Ronald McDonald je medzi deťmi veľmi obľúbený, ale je tiež jasné, že rýchlo rozruší rodičov v podvedomí. Aj vďaka takýto psychologickým trikom získal tento reťazec rýchlejší obrat zákazníkov v ich prevádzkach a tým vyššie tržby.

Zaujímavé je, že globálna značkou akou Starbucks určite je, používa zelenú ako svoju primárnu farbu. Použitím zelenej farby ako ich hlavnej korporátnej farby podporuje Starbucks pocit relaxácie v ich kaviarňach, a vyzýva zákazníkov, aby sa počas stresujúceho dňa zastavili na prestávku na kávu.

Je zaujímavé uvažovať aj o týchto aspektoch tvorbe nového logo. Zistili ste ako pôsobí vaša značka na zákazníkov? Je to presne to čo chcete? Ak chcete pomôcť s tvorbou nového loga alebo s redizajnom toho súčasného, určite nás kontaktujte.

Pusťme sa do práce

Nešetrite slovami!

Čím viac budeme vedieť, tým skôr prídeme s efektívnym riešením a pustíme sa do nového spoločného projektu.

Share This