fbpx

UTM parametre a ich využitie 1/2

Stretli ste sa už s pojmom UTM parametre? Viete čo sú a ako ich správne používať?

Väčšina URL adries rôznych landing pages vyzerá ako reťazec náhodne pospájaných znakov, ktorým bežný návštevník nerozumie. V skutočnosti však väčšinu z URL adresy môžu tvoriť práve UTM parametre. Tento zhluk symbolov, písmen a čísel pomáha marketérom pri optimalizácii ich online kampaní a dosahovaní návratností investícií z týchto kampaní. 

Ak dokážete pochopiť UTM parametre, tak vám môžu pomôcť zistiť veľa o vašich návštevníkoch a najmä o ich akvizícií.

Čo sú UTM parametre?

UTM parametre, tiež nazývané značky alebo kódy UTM, sú prispôsobené kúsky textu, ktoré pomáhajú analytickým nástrojom (Google Analytics alebo Autopilot) sledovať zdroje návštevnosti. Ak ich pripojíte na koniec URL adresy pomôžu vám zodpovedať všeobecnejšie otázky ako “Ktorá emailová kampaň bola najefektívnejšia?” alebo špecifické odpovede ako “Ktoré tlačidlá v tomto emaily dosahovali najvyššie konverzie?”.

UTM značky/parametre sú jedným zo základných pilierov sledovania návštevnosti vašich stránok a ak to s optimalizáciou myslíte vážne, rozhodne by ste ich mali používať.

Prečo sú UTM parametre/značky dôležité?

Ak ste ako väčšina marketérov, tak promujete svoj obsah určite cez viac kanálov – sociálne siete, platené vyhľadávanie či emailové kampane a mnoho ďalších. Aby ste si uľahčili navigáciu medzi nespočetným množstvom tweetov, postov či emailov sú UTM parametre na to ako stvorené. Sledujte si výkonnosť svojich kampaní, propagovaných príspevkoch a využívajte len tie, ktoré majú vyšší výkon a tie, ktoré vám len “žerú” rozpočet nechajte vypnuté. 

Ak sa naučíte UTM parametre používať správne, môžu vám ušetriť množstvo rozpočtu, času a úsilia.

 

Existuje 5 typov UTM parametrov/značiek

K sledovaniu vašej návštevnosti máte k dispozícií 5 rôznych typov UTM parametrov. Každý z nich vám pomôže identifikovať inú hodnotu a spolu vám dajú jasný pohľad na vášho návštevníka.

1, utm_source

Táto značka identifikuje zdroj vašej návštevnosti (Facebook, vyhľadávače, newsletter, Linkedin, atď….). 

2, utm_medium

Tento UTM kód jednoznačne určuje z akého média k vám zákazníci prišli. Môže to byť cpc (cost-per-click) alebo social ak to je napríklad z Facebooku. Aj keď sa vám tieto dva kódy môžu zdať ako to isté alebo veľmi podobné, v pokročilej analytike si nájdu svoje miesto a pomôžu vám pri pokročilejšej segmentácii návštevnosti.

3, utm_campaign

Tento parameter identifikuje kampaň z ktorej ste pritiahli svojho návštevníka. Pri väčších e-shopoch či značkách je bežné, že majú spustené viaceré kampane na jednotlivé cieľové skupiny, produkty či obdobie alebo aktuálnu udalosť. Pri tomto parametri môžete používať označenie kampaní ako “halloween2018” alebo “Vianoce2018lyže”, či hocičo iné. Dôležité je aby ste podľa hodnoty tohto parametra vedeli následne identifikovať o akú kampaň sa jedná.

4, utm_content

Sú situácie, keď máte v jednej reklame dve rôzne CTA prvky. Vďaka tomuto parametru pomôžete svojmu analytickému nástroju identifikovať, ktorý z týchto dvoch CTA prvkov bol viac efektívny. 

Obe tieto URL sú z rovnakej kampane, majú rovnaké parametre utm_source aj utm_medium, ale obsah, ktorý nasmeroval návštevníkov na web je odlišný.

5, utm_term

Tento parameter je veľmi dôležitý pri identifikácii kľúčového slova, ktoré priviedlo návštevníka z výsledkov plateného vyhľadávania na váš web. 

Tento parameter je dôležitý pri identifikácii kľúčového slova, ktoré priviedlo návštevníka z výsledkov plateného vyhľadávania na váš web. 

V ďalšej časti si vysvetlíme ako pridávať tieto značky/parametre do URL adries a ako vám pomôžu v Google Analytics.

Pusťme sa do práce

Nešetrite slovami!

Čím viac budeme vedieť, tým skôr prídeme s efektívnym riešením a pustíme sa do nového spoločného projektu.

Share This